8. januar 2015

Throwback Thursday #5: Double Impact

double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday

Min yndlingskategori er uden tvivl 'Throwback Thursday'. Det er dejligt at være lidt nostalgisk af og til. Denne torsdag ser jeg tilbage på min yndlingfilm som barn, som teenager og som voksen: "Double Impact" eller "Dobbelt Slagkraft", om du vil.

Det var mit allerførste VHS-bånd - nok også derfor, jeg har et helt specielt forhold til denne film. Jeg fik det sammen med "Dragen slår til igen" (en gammel film med Bruce Lee i hovedrollen), og jeg har set båndet igen og igen og igen. Af denne årsag, går jeg ud fra, er jeg også kæmpe Van Damme-fan. Jeg elsker stort set alle hans film, og jeg vil til hver en tid hellere drikke en kop kaffe med Van Damme end med Schwarzenegger (som den eneste i verdenen, måske?), selvom jeg selvfølgelig også gerne vil drikke en kaffe med Arnold. Jeg stod faktisk i kø for at møde ham, da han var i København, men det er en anden historie.

Nå, tilbage til Double Impact. Filmen er fra 1991, og den er instrueret af Sheldon Lettich, som bl.a. også står bag "Lionheart" (igen en megafed Van Damme-film). Filmen handler om par tvillinger, der bliver adskilt som spæd, da deres forældre bliver brutalt myrdet. De genforenes igen som voksne, og så går kampen ellers ind for at hævne deres forældre. Som den opmærksomme læser måske har regnet ud, så er der Van Damme for alle pengene i denne film. Det er nemlig ham, der ses i rollen som begge tvillinger. Den ene tvilling, Chad, er ekspert indenfor kampsport, og den anden tvilling, Alex, er våbenekspert. Det er den klassiske tvillinge-historien - Chad er vokset op i trygge ramme i USA og Paris, mens Alex er opvokset i et hårdt miljø i Hong Kong.

double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday

Da filmen kom frem, var jeg 'blown away' af dens special effects. For hvordan var det muligt at lave en film, hvor der er dobbelt-op på Van Damme. Det var jo så sindsygt 'fremtidsagtigt'. Når jeg ser filmen i dag, er det selvfølgelig nemt at få øje på alle "fejlene", men det gør slet ikke noget, tværtimod. Det tilføjer bare lidt charme og karakter til den - helt objektiv set :-)

Der er alt, hvad hjertet kan begære i denne film. Action, kærlighed, sex, intriger, fede kampscener, eksplosioner, våben og meget mere. Hvis du ikke er overbevist endnu, kan du lige få filmens tagline: "One packs a punch. One packs a piece. Together they deliver!" Så kan der vist ikke være nogen tvivl længere.

Double Impact er desværre ikke på Netflix; hverken US eller DK. Du kan i stedet finde "Bloodsport" på US, Den er næsten lige så god som "Double Impact". Det er løgn, den er måske halvt så god, men det siger også en del. Link her.

Jeg er forresten gået i gang med at kode min mobil-udgave af bloggen, så hvis I oplever lidt forstyrrelser på mobilen, er det derfor. Men det bliver et superfedt design, hvis jeg selv skal sige det. God torsdag. Jeg vender tilbage i morgen, hvor den står på weekendens TV. Until then!

double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday, gif double impact, dobbelt slagkraft, van damme, throwback thursday, gif

Tidligere indlæg i kategorien:

Throwback Thursday #4
Throwback Thursday #3
Throwback Thursday #2
Throwback Thursday #1

  Posted in: , , ,

Ingen kommentarer :

Send en kommentar