Nedenstående er en alternativ anmeldelse af 'Interstellar', og den indeholder spandevis af spoilers!
Når du ser 'Interstellar', går tiden langsommere end ude i den virkelige verden. Det vil sige, at når du har set filmen til ende, er der gået syv timer, selvom der faktisk kun er gået tre timer ude i den virkelige verden. Det betyder også, at du, uden at vide det, er blevet fire timer ældre end dine børn, venner og resten af verdenen, som ikke har set filmen.
Filmen, der deler vandene, skiller fårene fra bukkene, om man vil. Der var engang, hvor Filmland var garant for lige-i-øjet-anmeldelser, men sådan er det bestemt ikke længere, hvis du spørger mig. Jeg forstår vitterlig ikke, hvordan dygtige filmkritikere kan mene, at 'Interstellar' er en god film og give den en bedre kritik end 'Gone Girl, som jo er eminent, og som virker på alle planer, hvorimod Interstellar slet ikke virker. Jeg er heller ikke fan af Skotte på Politiken, men I disse tider virker det nærmest som om, han er de få, der kan huske, hvordan en god film er skruet sammen. Siden hvornår er vi begyndt at uddele stjerner på baggrund af udseendet alene? Hos weekendavisen og Information stikker det helt af. Og Information ligger faktisk inde med den mest stupide anmeldelse af dem alle. Fint nok, du synes filmen er god, men ikke fint, du er journalist for en af mine ynglings aviser, og så ikke kan finde ud af at skrive en anmeldelse bedre end en 10. Klasse i erhvervspraktik på lokaltidende. Det er helt til grin.
"Nok slår handlingen mange krøller på sig selv, men den følger en rød tråd og har sin egen stringente, indre logik. Der er øjeblikke, hovedsageligt efter halvvejsmærket i den tre timer lange film, hvor det hele bliver en anelse for højstemt og ligefrem lidt fjollet, mens man prøver at huske sin relativitetsteori og kvantefysik og forgæves forsøger at følge med i de mange videnskabelige gloser, Cooper og hans mandskab slynger om sig med (det forlyder i øvrigt, at videnskaben i filmen holder)."
Hvem siger, at videnskaben i filmen holder? Hvor er den indre logik? I kan læse anmeldelsen her!
Nå, det var lige et lille sidespring og et surt opstød - tilbage til filmen. Nolan har valgt at lave en Science Fiction film, og jeg kan rigtigt godt lide genren, men det er også en svær genre at balancere indefor. Og når han vil have indviklet astrofysik om ormhuller med i sin film, så er det vigtigt med et overbevisende manuskript. For hvordan skal vi tro på alle de teorier om ormehuller og rummet generelt, som vi får kastet i hovedet, og som vi ikke har en reel chance for at vide, om virkelig passer og holder vand, når manuskript er så rodet og usammenhængende.
Der er rigtig mange ting galt med 'Interstellar', og der kunne skrives en helt bog om dens fejl og mangler. Jeg ved ikke meget om astrofysik og deslige, men jeg har en hjerne. En logisk én af slagsen, og hvis I også har det, vil I nok være enige med mig I, at Interstellar er en film uden dybde og troværdighed, omend den er meget flot at se på. Men udseendet er, som vi jo har lært, langt fra alt!
Jeg har her samlet nogle af de ting, der er galt med manuskriptet i filmen, og der er som sagt rigtigt mange spoilers.
Jeg har her samlet nogle af de ting, der er galt med manuskriptet i filmen, og der er som sagt rigtigt mange spoilers.
- Dronen flyver ved hjælp af solceller, og landbrugsmaskinerne bruger solceller, alligevel skal alle være landmænd, why? Det giver jo ingen meningen. Og skal vi virkelig tro på, at hvis jorden er ved at gå under, så bliver flertallet af os landmænd?
- Månelandingen; en skrøne, bliver vi fortalt. Og Cooper bliver bare så sur, når han hører nogen sige det. Uhhh, det gør ham rasende. Men hvorfor? Hvorfor nævne det, hvis du ikke vil fortælle os mere om det Nolan? Det giver ikke Cooper karakter og dybde, at han mener noget andet end alle andre, når vi ikke får lov til at høre hans modargumenter.
- De skal alle have masker på, når der kommer en sandstorm - selv inde i bilen, men da de kommer hjem til deres faldefærdige hus, kan de trygt tage maskerne af. Også selvom vi i starten så, hvordan de fx var nødt til at vende tallerkenerne om, før de spiste for at undgå sandet, som kunne trænge ind alle steder.
- Brand (Caine) løser avancerede ligninger på en sort tavle. Come on! Selv i dag bruger alle former for nørder sgu da computere til den slags!
- I morgen rejser vi ud på en rumrejse, og hvis du ikke var kommet, Coop, så var der rent faktisk ikke nogen, der rigtigt var i stand til at flyve flyet på denne megavigtige mission. Og alle ved jo godt, at astronauter ikke skal være i specielt god form, hverken mentalt eller fysisk, det er ret nemt at være spontan som astronaut.
- Og Murph er udvalgt til at redde menneskeheden, fordi? Fordi hvad? Så lær os dog for pokker karakterne at kende. Og så tager Brand "Fantastiske Murph" under sine vinger, fordi de har tilbragt et kvarter sammen, og fordi han har set noget i hende, som resten af publikum ikke har fået lov til at se. Troværdigt! "She's a smart girl", hører vi ofte. Okay, meget muligt, men hvordan fandt du af ud det?
- Murph er godt og grundig sur på sin far, men alligevel arbejder hun for NASA, som sendte faderen afsted på en rumrejse. Og hun kender jo både til plan A og B som voksen. Hvorfor er hun stadig så skidesur på sin far, når hun ved, han tog afsted for at redde hende og resten af jordens befolkning? Og hvis hun absolut vil være så sur, hvorfor arbejder hun så for de mennesker, som sendte faderen afsted ud i rummet?
- Cooper er astronaut, og han ved ikke, hvad et ormehul er, så derfor er besætningen lige nødt til at forklare det for ham - lige før de er ved at flyve ind i sådan et ormehul ...
- Hvorfor har de ikke sendt fartøjer afsted uden mennesker først? Det giver ingen meningen - lige indtil Matt Damon har en monolog om menneskehedens overlevelsesinstinkt. For når mennesker er tæt på døden, ser de billeder af dem, de elsker, og så gør de lige lidt ekstra for at overleve. Efter denne monolog giver det stadig ingen mening.
- Efter diskussionen om hvilken planet, de skal besøge først, tegner Cooper en cirkel plus en pil på en hvid tavle. De har lige haft en "hed" diskussion om astrofysikken og den muligheder, og så er det DÉT, der gør udslaget for hvilken planet, de skal besøge. Brand svarer noget i stil med: "Yeah, that'll work". Really, guys?
- Deres fancy pancy rumskib kan komme uberørt igennem et ormehul, men lur mig, om det kan aflæse tilstande på landingsoverflader eller sågar forudsige, at der er en kæmpemæssig bølger på vej i deres retning. Det kan heller ikke engang styre uden om flyvende isskyer.
- Hvorfor morser Cooper ikke noget andet til sin datter, når han ved, det ikke virker at morse "STAY" - mors dog noget andet, din idiot. Måske "It's your dad".
- Alle punch lines, og alle interessant replikker, bliver leveret af filmens to robotter.
- Brand synes ikke, de kan bede en robot om at ofre sig for menneskeheden. Hun er astrofysiker, og hun har lige bedt 12 mennesker, inklusiv sin kæreste, om at tage ud i rummet velvidene at mange blev sendt i døden.
- Der er ikke blevet opfundet nye ting og rumskibe, fordi vi ingen penge har. Men alligevel har vi opfundet cryo-søvn. Nice!
- Efter den megafede slåskamp mellem Mann (Damon) og Cooper, tager Brand lige så lang tid om at flyve ned for at redde Cooper, som Mann tager om at gå tilbage til lejren. Hmmm!
- Og historien mellem Brand og Cooper? Skal det forestille at være en kærlighedshistorie? Han stjæler et rumfaretøj for at flyve ud til Brand, som helt alene er ved at starte en ny planet op. Hvorfor er der ikke andre, der er taget ud til hende, når det nu er så nemt, og når nu hun måske har løsningen. Det er da værd at tjekke ud.
- Murph bliver fløjet ind med hele familien for at sige hej til sin far. Det virkede åbenbart nemmere end, at han kom til hende. Og så er alle er totalt ligeglad med at se deres farfar, der faktisk er skyld i, at de lever. Et enkelt håndtryk havde måske været på sin plads.
- Sønnen er lige pludselig blevet ond og en forhindring for, at Murph kan redde jorden, men hvorfor vil han lige pludselig ikke redde sin familie, når han godt ved, de går og døjer med en slem omgang hoste? Hvorfor ikke? Han sendte jo videoer til sin far, og han var sød og venlig gennem hele filmen. Det giver ingen mening!
- Og så bliver Murph sur og sætter ild til marken for at redde nogle totalt fremmede og ligegyldige mennesker, som vi har set i to minutter - ca. lige så lang tid som Murph har kendt dem. Deres skæbne er totalt ligegyldig for filmen. Nolan burde kunne finde på en bedre årsag til at få Murph til at vende tilbage til huset - for crying out loud!
- Og uret. Jeg sender lige en totalt kompleks kode, som ingen tidligere kunne regne ud, som en morsekode - i et ur! Og fordi sekundviseren hopper lidt, er jeg fuldstændig overbevist om, at du kan gennemskue det hele. At jeg er din far, at jeg ikke er død, men faktisk lige har reddet hele menneskeheden! Bare fordi jeg engang har givet dig dette åndsvage ur i en gave. Vi ved jo alle sammen, hvor klog Murph er. Det har vi fået fortalt flere gange. WTF?
- Dialogen gennem hele filmen er det værste af det hele. Hvem snakker sådan. I teorier. Uden dybde! Der er absolut ingen dynamik mellem holdet. Og vi er totalt ligeglade med, når en fra besætningen dør, for hvem er de? Og så havde det klædt filmen med en anden afslutning, som efterlod en lille smule til fantasien. Det er den dårligste afslutning på en film siden 'Ringenes Herre 3'.
Det er sådanne fejl, nogle af dem i hvert fald, der kan gå an, når man opererer indenfor actiongenren. Men sgu ikke sci-fi-genren, hvor det virkeligt er nødvendigt, at menneskeheden er skildret realistisk, og at der er en rød tråd gennem plottet for, at det hele ikke bliver nedbrydeligt og tyndt ... Det er for nemt at pille hele filmen fra hinanden. Selv for en uvidende type som mig.
Hvis I gerne vil i biografen, så ta' for guds skyld ind og se 'Gone Girl' i stedet. I kan læse min anmeldelse her.
Hvis I gerne vil i biografen, så ta' for guds skyld ind og se 'Gone Girl' i stedet. I kan læse min anmeldelse her.
![]() |
Alle fotos i indlægget: Warner Bros. |
thx for info ;)
SvarSlet:-)
Slet