31. januar 2015

Seriesøndag #2: American Horror Story

American Horror Story, anbefaling, seriesøndag

Denne søndag vil jeg præsentere Jer for "American Horror Story". Det er, som navnet antyder, en uhyggelig gyserserie. Der er lavet tre sæsoner, og den fjerde sæson går i gang d. 8. oktober i USA på kanalen FX, og måske er det muligt at se den nye sæson på deres hjemmeside, når den nu starter. Det håber jeg. 

Hver sæson har sit eget tema og er en fortælling for sig. Og det fungerer super godt. Jeg synes, det er så rart, når der er en afslutning på en serie. Altså en afslutning, hvor man kan fornemme, at det er meningen, serien skal slutte. Ofte slutter serier, fordi skuespillernes kontrakt udløber eller fordi, der ikke bliver kastet flere penge i serien, og så bliver det tit en lidt forhastet afslutning, som ikke altid giver mening, hvis I spørger mig. 


American horror story, seriesøndag,things that made me American horror story, seriesøndag,things that made me


Muder House:
Nå, men temaet i første sæson er spøgelser og et hjemsøgt hus i nutidens USA. Det lyder måske lidt fjollet og kliché-agtigt, men det er det slet ikke. Det er så sindsygt godt filmet og skrevet og lavet og ... Det er megauhyggeligt. På den creepy måde. 
Asylum:
I anden sæson er omdrejningspunktet et sindsygehospital i 60'ernes USA. Der bliver taget fat i emner som seriemordere og eksorcisme. Her får serien fint selskab af ingen ringere end James Cromwell, som gør det fremragende i rollen som Dr. Arthur Arden.
Coven:
I tredje sæson er det hekse, der er på menuen. Den handler om en heksekult i nutidens USA. Det er igen et flot stykke arbejde, de har lavet. Sæsonen er virkelig troværdig, og specielt starten på sæsonen er noget af det klammeste (og fedeste), jeg længe har set. Får helt kuldegysninger bare ved tanken!  
Freak Show:
Fjerde sæson har titlen "Freak Show", og den handler om ... et freak show. Et af de sidste af sin slags i 50'ernes USA. Medlemmerne af showet vil gøre alt for at forretningen skal overleve. Jeg spår, at det bliver den hidtil klammeste sæson, og jeg glæder mig! 

American horror story, seriesøndag,things that made me American horror story, seriesøndag,things that made me

Jeg er kæmpe fan af American Horror Story. Den er nyskabende og nytænkende samtidig med, at den spiller på vores egen viden og personlige frygt om/for urban legends-agtige temaer. Det er de samme skuespiller, der går igen i mange af sæsonerne, og det fungerer rigtig fint. American Horror Story er virkelig historiefortælling på et enormt højt plan. Og Jessica Lange gør det eminent i alle de roller, hun indtager. 
Jeg ved, jeg er meget beskeden i min måde at præsentere sæsonerne på, men jeg synes, det er fedt at gå i gang med denne serie uden, at man nødvendigvis ved en masse om den inden eller ser trailers for den. Serien kræver desuden nerver af stål, vil jeg påstå - for den er F***ING uhyggelig!

Hvis du absolut vil, kan du kan læse mere om serien her!

Du kan se de to første sæsoner på Netflix US her!

God søndag, folkens! 
Fotos i indlægget: FX Networks

  Posted in: , , , ,

Ingen kommentarer :

Send en kommentar