8. februar 2015

Seriesøndag #3: Orphan Black

Orphan Black, seriesøndag, netflix, things that made me

Jeg har netop set de to første sæsoner af "Orphan Black", og der er en tredje sæson på vej - den kommer dog først engang i 2015. Kan I huske serien med Jessica Alba og Jensen Ackles - Dark Angel, som i øvrigt er skabt af James Cameron og en eller anden random dude. Serien blev vist i TV2's seriesøndag-koncept, som var det bedste koncept ever. Bare ærgerligt, at det tit blev aflyst på grund af håndboldsøndag eller cykelsøndag. Sport trumfer åbenbart serier. Nå, men Jessica (Max) og Jensen (Alec) havde stegekoder i nakken, og de var en form for gensplejset supersoldater. Og så prøvede de at finde ud af, hvordan og hvorledes det hele hang sammen. Og nåå ja, så var der også den der mærkelige hjemløse hund(?). Orphan Black minder mig lidt om den serie, bare i en mere realistisk, og bedre udgave. Jeg har stadig ikke helt fundet ud af, hvad jeg synes om serien, men eftersom jeg har set de to første sæsoner, må der jo være noget over den.

Orphan Black, seriesøndag, netflix, things that made me

Det var lige et lille sidespring. Plottet går kort og godt ud på, at hovedpersonen, Sarah Manning, er vidne til et selvmord på en togstation i en amerikansk by. En ung kvinde går ud foran et tog. Det i sig selv er jo makabert nok, men kvinden, der begår selvmord, ligner tilmed Manning på en prik. De kunne nærmest være tvillinger. Manning er lidt fucked up, så hun stjæler kvindes taske, og det bliver starten på en hæsblæsende jagt efter sandheden. BTW, så er Mannning en forældreløs, drug dealing mor med en idiot til en kæreste. Og så er hendes homo-sted-bror ret nice. Altså som i funny-nice.

I starten var jeg meget skeptisk på Orphan Black, og jeg syntes, det hele var en smule utroværdigt. Både skuespillerpræsentationerne og plottet generelt. Men som afsnittene fløj ud af min skærm, voksede serien sgu på mig. Den er spændende, og der sker noget i hvert afsnit. Det er en kvalitet i sig selv. Der er gang i en stor gryde med action tilsat sci-fi, (en smule) komedie og en ordenlig omgang drama. Folkene bag formår at trække spændingen over to (måske tre) sæsoner uden at koge suppe på et søm. Det er ikke noget mesterværk af en serie, og det er set før, men alligevel er serien underholdende og nytænkende. Jeg skal i hvert fald også have fat i tredje sæson, når den lander.

Serien er udgivet i samarbejde med BBC America, og i Danmark har den været sendt på DR3. Jeg ved ikke, om den stadig kører på kanalen. Graeme Manson er co-writer (og executive producer) på serien, og det er ham, der har skrevet "Cube", som er en af mine yndlingsfilm. Så ved I det ...

IMDb her og Rotten Tomatoes her, hvis du er mere til den slags.

Den første sæson kan ses på Netflix (DK), link her. Og den anden sæson kommer forhåbentligt snart. Ellers kan du købe den, eller enkelte afsnit, på Google Play her. Husk at 'Hola' fra USA!

orphan black, seriesøndag, netflix orphan black, seriesøndag, netflix
orphan black, seriesøndag, netflix orphan black, seriesøndag, netflix

Har du set de to foregående indlæg om seriesøndag?

American Horror Story her
The Mindy Project her

Fotos i indlægget: BBC America
  Posted in: , , , ,

Ingen kommentarer :

Send en kommentar